Hos mormor. Fröer och tecken på att sommaren blir fin!

Det är något speciellt med att komma hit till mormor och Lasse i Halmstad. Dem bor i en liten by utanför stan precis vid en vackert glittrande sjö. Jag och min familj har flugit hit(alltså min nya familj). Vi kom hit igår och mormor bjöd på en gudagod lammgryta. Hon är väldigt duktig på att laga smakrik mat. Idag är vädret fantastiskt fint så vi har passat på att vara lite utomhus. Och något jag fick syn på var den här vackra fjärilen.
image
Citronfjäril. Det sägs att om man ser denna fjäril först före de andra mörka fjärilarna så blir det en varm och skön sommar. Jag undrar dock om det stämmer, tycker jag sett dessa varje år först och inte alltid har sommaren blivit varm. Ett annat tecken som talar om att sommaren ska bli varm är när skatorna bygger sina bon långt ner. Här hos mormor har skatorna gjort det, så vem vem? kanske det blir en härligt varm sommar som förra året. Jag ska nog födjupa mig i det här med tecken på att sommaren blir fin någon annan dag.

Nu har mormor överöst mig med fröer. De flesta är ekofröer från Runåbergsfröer. I år blir det lite nytt ute på lotten. Jag ska odla gurkor, trädgårdsmålla och sockerärtor. Så fort jag är hemma så ska jag sätta igång med att så. Jag ska så paprika, chili och tomat. Jag har fått 4 olika sorter av tomat. Min favorit från förra året heter chilega och är en buskkörsbärstomat som ger frukter på cirka 15-20 gram. Mei wai heter en annan sort som också den är en körsbärstomat. Den är ny för i år så lovar att återkomma och tala om hur den smakar. 5 veckor innan utplantering ska jag så gurka och squash. Gurkorna kan planteras ut i början av juni enligt min mormor. Det är första gången jag ska odla egna gurkor, vilket jag ser fram emot. Det blir tre olika sorter varav 2 kommer vara i mitt egenbyggda växthus och en sort kommer jag att odla på friland.

image
Jag lägger snart upp alla namn på de fröer jag ska så i år i en ny flik här på min blogg!

Leave a comment

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑