Det här med att ha barn och odlingslott….

Ja ni, jag som skulle gräva på lotten varje dag har insett att det kanske inte blir till att gräva så mycket i sommar ändå med tanke på att vi har en 6 månader gammal bebis som ska hänga med ut dit i värmen och det är inte det populäraste. Om jag kom i ordning lite bättre, fick upp ett par stolar och ett bord, kunde klippa gräset lite oftare, fick upp ett parasoll och en barnpool, då hade det varit paradiset. Och ett staket förstås för lillen ålar sig fram i full fart numera. Men nu är det som det är, odling ska inte vara tråkigt som min mormor sa. Har man tur tittar salladen upp som jag sådde för ett par veckor sedan, har man tur kommer ett par morötter och ett par kg potatis. Kanske lite jordgubbar och ett par krusbär. Det får vara så i år. I stället för att satsa på lotten blir det till att satsa på balkongen. Lättare för mig att ta hand om växterna där. Just nu har jag 15 tomatplantor här hemma, lite väl överdrivet men svärmor ska få ett par och sen får jag väl skänka bort lite fler. Dem har växt sig väldigt höga och rangliga i detta varma väder så just nu har jag gjort ett experiment. Jag har klippt av toppen på 2 st tomater, en topp som har förgrenat sig och det ser ut som att det kommer små blommor på dem, dem har såklart ännu inte blommat. Jag har i vilket fall som helst klippt av topparna och planterat ned dem i planterings jord, satt krukan i en fryspåse som jag lämnat lite öppen längst upp och sedan vattnat ordentligt. Jag hoppas på att få 2 fina tomatplantor som står sig bra. Det är aldrig särskilt bra med långa rangliga tomatplantor, dem är så känsliga för vind och går då lätt av. Jag lägger upp lite bilder från min balkong just nu. Min svärmor har tydligen köpt ett par balkonglådor till oss så blir till att så sallat i dem. Jag har gurka, chili och en massa olika örter på balkongen med. Här kommer lite bilder ifrån min balkong och mitt fönster med alla rangliga tomater. 

Bild

BildBildBildbaBild

6 thoughts on “Det här med att ha barn och odlingslott….

Add yours

  1. Hög igenkänning alltså. Mvh en som har en 2 månader gammal knodd och en odlingslott som knappt är rörd av mig i år…tur det finns balkonger 🙂

    1. Åh vad kul, så du har en liten du med 🙂 Jo, det är tur att det finns balkonger, den får bli välfylld i år av allt man vill ha och man kan ju faktiskt så sallat och odla tomater på balkongen med. 🙂

    1. Jag tror på att göra en fräsch lemonade och ha i citronmeliss under uppkoket och så kan man sila av det. Annars vet jag att man kan göra citronmeliss te på bladen. Att pressa bladen och göra vackra tavlor kan ju också vara något, kanske till din butik 😉 Jag brukar mest använda citronmelissen till dekoration och den har ju en tendens att dra till sig fjärilar vilket är fint! 🙂

Leave a comment

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑